Close

Mindfulness

Wat is Mindfulness? Ik denk dat iedereen wel eens dagen heeft waarop er veel ‘dingen’ gedaan moeten worden. Eerst werken, daarna de kinderen uit school halen, wasje draaien, boodschappen halen voor het avondeten, zelf nog sporten en voor het slapen gaan nog even dat ene document doorlezen wat morgen in de vergadering wordt besproken.

Ons dagelijks leven is druk, druk, druk! Anders omschreven; we leven op de automatische piloot. Op zulke dagen is een half uurtje rust moeilijk in te plannen. Althans dat ‘denk’ je.

Hoe zou het zijn als we onze geest, al was het maar voor 5 minuten, even wat stiller konden laten worden? Wat ervaar je dan? Hoe kunnen we dit bereiken? Mindfulness is hierop misschien je antwoord. In dit artikel zullen we je alles vertellen over Mindfulness. Wat is Mindfulness? En wat zijn de voordelen hiervan? Lees hier snel verder.

Top 5 boeken over mindfulness

De kracht van het NU Eckhart Tolle

De kracht van het nu – Eckhart Tolle

De Kracht van het Nu is een boek van Eckhart Tolle. Het moedigt lezers aan om in het nu te leven, en te ervaren wat het leven voor hen in petto heeft. Het leert mensen ook hoe belangrijk het is om volledig aanwezig te zijn. Als je namelijk aandachtig genoeg kunt zijn, zullen dingen zoals 'overgave' of het accepteren van anderen en jezelf natuurlijker worden. Dit omdat je geest getraind is om jouw eigenwaarde en authenticiteit niet te laten afhangen van anderen.

BEKIJK PRIJS
Master je mindset - Michael Pilarczyk

Master Your Mindset – Michael Pilarczyk

Hoe ziet je beste leven eruit? Heb je daar wel eens over nagedacht? Wat wil JIJ echt voor jezelf. Michael legt uit hoe we beperkende gedachten kunnen doorbreken door onze mindset te herprogrammeren. Dit boek is allesomvattend!

BEKIJK PRIJS
Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt - Haemin Sunim

De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt

De Koreaanse boeddhistische monnik Sunim is een leraar van het leven, die les heeft gegeven op verschillende gebieden, van liefde en relaties tot spiritualiteit. Hij biedt inzichten over hoe mensen vrede kunnen vinden temidden van de hectische moderne wereld door het beoefenen van mindfulness.

BEKIJK PRIJS
Think and grow rich - Napoleon Hill

Think and Grow Rich – Napoleon Hill

Think and Grow Rich is een tijdloze klassieker op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. De waarheden die auteur Napoleon Hill uiteenzet zijn universeel, toepasbaar ongeacht in welke tijdsperiode of cultuur je leeft. Dit boek neemt de lezer mee door een eerlijk onderzoek naar zichzelf: Wat wil ik? Waarom ben ik hier? Hoe kunnen mijn gedachten mijn werkelijkheid creëren?

BEKIJK PRIJS
De Wim Hof Methode - Wim Hof

De Wim Hof methode – Wim Hof

In 'De Wim Hof Methode,' leer je hoe je kou, ademhaling en mindset kunt gebruiken om je mind-body connectie onder controle te krijgen. Dit spirituele pad verbetert niet alleen de gezondheid of prestaties - het geeft mensen ook kracht op een innerlijk niveau door ze te verbinden met hun innerlijke kracht door middel van bijvoorbeeld meditatietechnieken.

BEKIJK PRIJS

Wat is mindfulness?

Mindfulness is niet in één woord te vangen. Iedereen kan op zijn eigen manier mindfulness ervaren. In de Dikke van Dalen staat de volgende betekenis: “Met je volle aandacht aanwezig zijn in het moment”. De schrijver Eckhart Tolle heeft hier een geweldig boek over geschreven: ‘De kracht van het NU’.

Er zijn mensen die een moment van stilte ervaren wanneer ze bijvoorbeeld naar een prachtige zonsondergang kijken of mensen die zich helemaal verliezen tijdens het luisteren van hun lievelingsmuziek. Wanneer je iets doet waar je passie voor hebt, kan het zijn alsof de tijd stil staat. Op zulke momenten ben je geheel in het moment. Je denkt niet aan de dag van gisteren en maakt je niet druk over de dag van morgen.

Geef je zintuigen eens de ruimte om te spreken. Welke gevoelens heb ik? En wat ruik, proef en hoor ik? Te weinig zijn we ons hier bewust van. We leven voornamelijk in ons hoofd. We houden er van om te piekeren en ons druk te maken over zaken waar we geen invloed op hebben.

Aanwezig in het moment

Hoe is mindfulness ontstaan?

De roots van mindfulness liggen in het boeddhisme en hindoeïsme. Rond de jaren ’70 waren deze Oosterse wijsheden voor veel mensen nog een ‘ver van mijn bed show’ en ‘zweverig’. De grondlegger van Mindfulness in het westen, de Amerikaan Jon Kabat-Zinn, wilde hier verandering in brengen.

In zijn tijd als moleculair bioloog aan de University Massachusetts Medical School, constateerde hij iets opvallends: chronische patiënten die alle medische behandelingen hadden doorlopen vielen vaak tussen wal en schip. Ze kregen te horen dat ze moesten “leren leven” met hun symptomen, maar niemand kon uitleggen hoe ze dit konden doen.

Mindfulness Based Stress Reductie

Om deze mensen weer op weg te helpen creëerde Jon Kabat Zinn een achtweekse mindfulnesstraining genaamd Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Zelf beoefenaar van vipassana oftewel inzichtmeditatie, wist hij dat door middel van meditatie, het mogelijk was om met een andere invalshoek met bijvoorbeeld pijn en verdriet om te gaan.

In eerste instantie werd deze mindfulness training alleen aangeboden aan ziekenhuispatiënten maar al snel werd duidelijk dat ze het breder moesten gaan inzetten zodat meer mensen de voordelen van mindfulness konden ervaren.

Tijdens de MBSR mindfulness training worden er formele en informele oefeningen gebruikt. Formele mindfulness meditatie oefeningen zoals zitmeditaties of bodyscans, zijn veel voorkomende onderdelen van dit programma. Anderzijds leer je hoe je meer ‘mindful’ kunt zijn tijdens dagelijkse activiteiten. Allemaal manieren om stress en angst het hoofd te kunnen bieden.

Mindfulness Based Cognitieve Therapie

Een andere vorm van mindfulness therapie is ontwikkeld door  Zindel Segal, hoogleraar psychologie aan de universiteit van Toronto; Mark Williams, hoogleraar klinische psychologie aan de universiteit van Oxford; en John Teasdale, onderzoeker aan de Universiteit van Oxford. Deze therapie heet Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Deze mindfulness training is gebaseerd op de oorsponkelijk MBSR met elementen uit de cognitieve therapie.

Deze training werd ontwikkeld voor mensen met terugkerende depressies, maar wordt nu ook gebruikt voor de behandeling van angststoornissen en verslavingsproblemen. Mensen met terugkerende depressies weten hoe moeilijk het leven kan zijn. Stemmingen van depressies en hulpeloosheid waar maar geen einde aan lijkt te komen. Volgens de ontwikkelaars zou deze therapie perfect toegepast kunnen worden in de geestelijke gezondheidszorg.

Wetenschappelijk onderzoek

Mindfulness-based Interventies (MBI’s), zoals MBSR en MBCT, zijn veelvuldig onderzocht. In 2018* verscheen er een grootschalige meta-analyse waarbij 142 studies en 12.005 deelnemers werden onderzocht. Hieruit bleek dat MBI’s zeer geschikt bleken te zijn voor mensen met depressies, verslavingen en pijn.

Ook uit een onderzoek in 2019** bleek dat mensen die te kampen hadden met lichamelijke aandoeningen, zoals kanker, na het volgen van een mindfulness training, een vermindering lieten zien van stress, angstklachten en depressie.

Mindfulness en bewustwording

Mindfulness is de kunst van het aanwezig zijn in je leven. In het huidige moment. Leren hoe je mindful aanwezig kunt zijn is om je aandacht te richten op datgene wat je levendig en betrokken doet voelen. Dit in plaats van je te focussen op al die dingen die ons opgesloten doen voelen in ons hoofd, zoals angst of zorgen.

De samenwerking tussen het bewuste en het onderbewuste noemen we het ‘ZELF’. Een heel groot deel van ons gedrag wordt bepaald door het onderbewuste. Dus zaken waar we ons niet ‘bewust’ van zijn. In het onderbewuste zit onze creativiteit en inventiviteit. Uiteindelijk zijn al onze vragen in dit onderbewuste te vinden.

Echter, deze laag is vaak bedolven onder patronen en condities die we mee hebben gekregen uit onze opvoeding en jeugd. Deze laag, met vaak negatieve emoties, belemmert ons om persoonlijk te groeien. Wanneer je met deze laag aan de slag gaat, kunnen we ons ware potentieel, onze authenticiteit, aan de wereld laten zien.

Dus bewustwording is eigenlijk ‘je bewust worden’ van alle aspecten van je leven. In de spiegel durven kijken om, datgene wat je belemmert om te groeien, te doorvoelen zonder met je gedachten aan de haal te gaan. Mindfulness leert je om op een andere manier met je gedachtepatronen om te gaan. Kiezen voor ondersteunende gedachten in plaats van destructieve gedachten. Leren reageren vanuit (zelf)liefde in plaats van angst.

De voordelen van mindfulness

Nu we weten wat er bedoelt wordt met mindfulness is een logische, volgende stap wat dan de voordelen van mindfulness zouden zijn:

  • Met mindfulness leer je innerlijke rust te creëren, waardoor je je gelukkiger voelt
  • Mindfulness werkt stress verlagend
  • Mindfulness zorgt voor een bewuster leven waardoor je meer kunt genieten van de kleine dingen
  • Je wordt productiever omdat je minder in je hoofd zit en meer in de flow
  • Zelfs in stressvolle situaties of wanneer het tegen zit, weet je met mindfulness hier beter mee om te gaan
  • Je hebt meer energie doordat je weet om te gaan met destructieve, energie slurpende gedachten
  • Meer bewustwording doordat je andere keuzes maakt op het gebied van reacties, handelingen, patronen en gemoedstoestanden
  • Slaapproblemen en moeheid verminderen
  • Vermindering van depressie, angst en kans op burn out
  • Vermindering van (chronische) pijn (denk aan de MBSR en MBCT therapieën)
  • Vermindering van stress-symptomen
  • Beter grenzen aan kunnen geven omdat je beter weet wie je zelf bent
  • Mindfulness zorgt voor ontspanning

Mindfulness op het werk

Mindfulness op het werk

Een drukke, veeleisende baan kan een enorme invloed hebben op je dagelijkse leven. Maar bijvoorbeeld ook studenten kunnen een gigantische druk ervaren. Wanneer deze gevoelens van druk zich opstapelen, kan dit gevolgen hebben voor je gezondheid. Stress, angst en burn-out liggen dan op de loer. Je zit hoog in je ademhaling, je zit constant in je hoofd, je energie daalt en je ervaart fysieke klachten. Je raakt uit verbinding met jezelf!

‘Aangename’ druk kan voor sommige mensen juist hun productiviteit aanjagen, maar dit geldt niet voor iedereen en zeker niet voor langere duur. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat ook op het werk mindfulness een redding kan zijn. Zoals al eerder gezegd is een ‘rustig’ hoofd beter in staat om zich te concentreren, probleemoplossend te werken en te verbinden.

Werknemers gaven aan dat ze, na het beoefenen van mindfulness, betere prestaties leverden, een hogere werktevredenheid hadden en minder werkstress ervaarden. Ze werden zich bewuster van waar de knelpunten zaten en konden hier beter op anticiperen.

Minder oordelen

Een geest die mindful is, zal minder oordelen. En nee, oordelen doe je niet alleen over anderen, veel mensen veroordelen (onbewust) zichzelf. Wanneer je oordeelt, stop je jezelf, iets of iemand in een hokje en maak je je wereld klein. Je kunt niet meer zien wat er nog meer te ervaren is en mist hierdoor inzicht en inspiratie.

Mensen die mindfulness beoefenen zijn zich vaak meer bewust van het feit dat oordelen je, behalve negativiteit, verder niks brengt. Het beste is om deze hectische wereld te observeren zonder jezelf continu af te vragen wat je er van vindt. Dat is mindfulness; zien wat er is en het niet willen veranderen.

Mindfulness oefeningen

Mindfulness kun je oefenen. En oefening baart kunst! Er zijn vele boeken, video’s en cursussen die je hierbij kunnen helpen. Kies vooral voor een vorm die bij je past. Voor de een is dit een groepstraining of een online mindfulness training, terwijl voor de ander, na het lezen van een goed boek, bepaalde kwartjes zullen vallen. Het is een vaardigheid die je je eigen kunt maken.

Je leert technieken toe te passen die je kunnen helpen je verleden los te laten en de toekomst te laten zijn voor wat het is. Juist, de toekomst! De manier waarop je hier mee om gaat is helemaal aan jezelf. Ook dat is mindfulness. Bovenaan dit artikel hebben we een aantal boeken geselecteerd die we je ten zeerste aanraden. Doe er je voordeel mee.

*(Goldberg, S.B., Tucker, R.P., Greene, P.A., Davidson, R.J., Wampold, B.E., Kearney, D.J., & Simpson, T.L. (2018). Mindfulness-based interventions for psychiatric disorders: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 59, 52-60)

**(Cillessen, L., Johansson, M., Speckens, A.E.M., & Zachariae, R. (2019). Mindfulness-based interventions for psychological and physical health outcomes in cancer patients and survivors: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psycho-oncology, 28(12))