Close

Voedselverspilling

6 Tips om voedselverspilling te voorkomen

Voor velen is het een maar al te herkenbare situatie; na lange tijd een vieze geur geroken te hebben besluit je eindelijk eens op onderzoek uit te gaan. Het duurt niet al te lang voordat je de oorzaak vindt. In je koelkast ligt namelijk al een tijdje iets wat je bewaard hebt. Helaas ziet en ruikt het ernaar dat het momenteel niet meer eetbaar is. Zo snel je kan, gooi je het beschimmelde goedje weg. Of wat dacht je van al die keren dat je net even te veel gekookt had voor het avond eten, maar dat er net te weinig overbleef voor een volwaardig restje? Tja, dan maar weggooien.

Het lijkt allemaal heel onschuldig, kleine beetjes voedsel weggooien. Maar per jaar is het best shockend hoeveel voedsel er in de vuilnisbak belandt. In Nederland gooien we per persoon namelijk zo’n 34 kilo per jaar aan voedsel gewoon weg. Daar komt nog eens bij dat we per persoon 45 liter per jaar aan drinken gewoon door de gootsteen spoelen. Dit is niet alleen zonde voor het milieu, maar ook voor jou! Jij hebt namelijk wel voor dit voedsel betaalt. Het is dus letterlijk weggegooid geld. Want die 34 kilo per persoon aan eten komt neer op zo’n € 120,- per persoon, per jaar die je in de container gooit.

Gelukkig is het vrij eenvoudig om minder voedsel weg te gooien. In dit artikel geven we je 6 tips die kunnen helpen om samen tegen voedselverspilling te strijden.

Tip 1: Plan wat je gaat eten

De nummer één tip samen tegen voedselverspilling, is door van tevoren te bedenken wat je gaat eten. Als het even kan, is het verstandig om eventjes de tijd te nemen om een weekmenu samen te stellen.

Begin bij het nalopen van je keukenkastjes. Wat heb je nog in huis en moet echt op? Vervolgens bedenk je de recepten die je deze week gaat maken, eventueel met de ingrediënten die je nog in huis hebt. Je zou kunnen kijken of je misschien een recept voor de volgende dag kan bedenken waarbij je de rest van het product kan gebruiken en minder voedsel hoeft weg te gooien. Het is bijvoorbeeld erg moeilijk en nogal eentonig om een hele broccoli binnen één dag, in je eentje, op te eten. Maar wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een roerbak gerecht maken op maandag en de restanten broccoli op dinsdag gekookt serveren bij wat aardappeltjes en een vleesvervanger. Zo hoef je de broccoli niet weg te gooien.

Schrijf alles wat je nodig hebt op op een boodschappenlijstje. Niet alleen voorkomt dit dat je iets vergeet, het zorgt er ook voor dat je niet zomaar iets koopt wat je niet nodig hebt. Laat je niet verleiden door allerlei mooie aanbiedingen. Immers, het menu had je al uitgedacht. Wanneer je deze aanbieding dus koopt, is de kans groot dat je deze toch moet weggooien, waardoor je dus helemaal geen geld bespaart op de aanbieding. Wil je toch graag zo veel mogelijk gebruik maken van aanbiedingen om zoveel mogelijk geld te besparen? Controleer dan tijdens het maken van je weekmenu welke producten momenteel bij jouw supermarkt in de aanbieding zijn. Op basis hiervan kun je dus gemakkelijk een recept selecteren.

Probeer je boodschappen dus voor een gehele week in te slaan. Het is echter wel verstandig dat je verse producten die je tegen het einde van de week wilt eten wat later koopt. Verse producten kunnen namelijk aan het eind van de week al bedorven zijn. Daarom is het verstandig om halverwege de week even nog wat verse producten aan te vullen. Ook is het verstandig om voorgesneden producten zo veel mogelijk te vermijden. Deze bederven namelijk sneller.

Tip 2: Let op de houdbaarheidsdatum bij het inslaan

Wanneer je met je boodschappenlijstje voor de week in de supermarkt staat, is het verstandig om alert te blijven op de houdbaarheidsdatum. De producten die vooraan geplaats worden zijn meestal het snelste over de houdbaarheidsdatum. Soms zijn ze binnen twee of drie dagen al niet goed meer. Dit is natuurlijk geen probleem wanneer je van plan bent om het product vandaag of morgen te gebruiken. Maar wanneer je het product later in de week wilde eten kun misschien beter kiezen voor een product welke wat meer achter in het schap ligt.

Verse groente en fruit heeft vaak geen houdbaarheidsdatum. Controleer daarom in de supermarkt even of ze nog goed zijn. Vooral in een netje mandarijnen of een doos druiven zit vaak al een exemplaar dat er niet helemaal goed meer uit ziet. Dit is nogmaals geen probleem wanneer je ze gelijk wilt gebruiken. Haal dan het rottende exemplaar eruit en leg de rest goed weg. Ben je pas later van plan om deze te eten? Zoek dan eventjes verder of je niet een netje kan vinden wat nog helemaal prima is.

Tip 3: Bewaar je eten slim

Het op een slimme manier bewaren van voedsel begint bij een overzichtelijke indeling van je voorraad kast en je koelkast. Zo creëer je overzicht en weet je precies wat je nog in huis hebt. Ook is het verstandig om, net als in de supermarkt, producten die als eerste op moeten vooraan te leggen. Op deze manier is de kans klein dat je ze vergeet of in de haast voor iets anders kiest en dus minder voedsel hoeft weg te gooien. Het is vooral verstandig om extra aandacht te geven aan groente en fruit. Want met een beetje extra aandacht kun je ervoor zorgen dat groente en fruit net wat langer goed blijft. Verwijder slijmerige en beschadigde delen van je groenten voordat je deze opbergt.

Vervolgens is het goed om na te gaan welke producten wel en welke producten beter niet in de koelkast bewaard kunnen worden. Tropisch fruit, tomaten, paprika’s en aubergines kun je beter niet in de koelkast bewaren. Wanneer je ze in de koelkast legt, kan na enkele dagen namelijk al koud bederf optreden. Heb je hier al een stuk vanaf gesneden? Dan kun je het product wel beter in de koelkast leggen.

Sommige producten producten kun je beter niet in de koelkast leggen, maar kun je wel beter op een koele en donkere plek bewaren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aardappelen, kolen en knolgroenten. Daarnaast is het ook verstandig om fruit of tomaten niet in de volle zon te leggen.

Wanneer je nog wat kliekjes hebt, kun je deze in een afgesloten bewaarbakje twee dagen in de koelkast bewaren. Het kan helpen om stickers op het bakje te plakken met daarop geschreven wanneer je dit uiterlijk op dient te eten. Heb je een verpakking opengemaakt met daarop de tekst ‘na openen koel bewaren’, dan is het product nog enkele dagen in de koelkast te bewaren, mits je de verpakking goed dichtmaakt. Ook hierbij is het verstandig om te werken met stickers.

Tip 4: Niet alles hoeft gelijk weg

Het is geen geheim dat op vele producten een houdbaarheidsdatum gedrukt staat. Veel consumenten gooien producten echter al gelijk weg wanneer de houdbaarheidsdatum nog maar net verstreken is. Dit is vaak onnodig, want vele van deze producten zijn nog prima te eten. Dit geldt voornamelijk wanneer de verpakking nog ongeopend is.

Er zijn eigenlijk twee verschillende soorten houdbaarheidsdata. Ten eerste is er de TGT-datum. TGT staat voor “te gebruiken tot”. Deze datum staat voornamelijk op producten die slechts kort houdbaar zijn. Denk hierbij aan vlees, vis, vruchtensappen, voorgesneden groenten en koelverse maaltijden. Wanneer de TGT-datum verstreken is, is het inderdaad verstandig om het product weg te gooien. DE TGT-datum is namelijk de laatste dag waarop het nog veilig is om een product te eten.

Ten tweede is er de THT-datum. THT staat voor “ten minste houdbaar tot”. Deze houdbaarheidsdatum vind je op gebak en zuivel, maar ook op conserven of rijst. De THT-datum geeft aan dat de fabrikant kan garanderen dat het product ten minste tot deze datum goed is. Echter is het vaak zo dat na het verstrijken van deze datum het product ook nog te consumeren is. Ruik eerst goed, kijk goed en proef een heel klein beetje om te beoordelen of het nog veilig is om het eten te consumeren. Zo is zuivel nog enkele dagen na de houdbaarheidsdatum te gebruiken. Producten zoals frisdrank, rijst, of ingeblikte etenswaar zijn vaak nog jaren na de THT-datum veilig om te eten, mits de verpakking ongeopend is.

Om voedselverspilling te voorkomen, gooi je het product dus niet meteen weg wanneer de dag op de houdbaarheidsdatum verstreken is. Kijk eerst goed naar met wat voor soort houdbaarheidsdatum je te maken hebt. Vervolgens zullen je eigen zintuigen moeten beoordelen of het eten nog veilig is en er dus uiteindelijk minder voedsel weggegooid dient te worden.

Tip 5: Restjes dag

Heb je nog wat eten over? Dan kun je dit prima binnen twee dagen nog eten wanneer je het in de koelkast bewaard. Overigens kun je ook overwegen om sommige restjes, zoals gekookte rijst of stamppot, in te vriezen. Roep één dag in de week uit tot restjes dag, waarbij je al je restjes uit je koelkast en vriezer haalt. Ook wanneer je nog maar een heel klein beetje over hebt, hoef je dit niet gelijk weg te gooien. Zie de kleine restjes als kleine gerechtjes of een soort tapas.

Heb je niet zo veel zin in een gerecht dat je pas nog gegeten hebt? Ook dan hoef je de restjes nog niet weg te gooien. Je kunt ze namelijk verwerken in een ander gerecht. Op internet zijn er tal van recepten te vinden die gebruik maken van van pastarestjes, restjes rijst of oud brood. Experimenteer eens in de keuken en sta verstelt van wat je allemaal kunt maken.

Overigens is het ook zo dat veel bruikbare delen van een product weggegooid worden. Een goed voorbeeld is de stam van een broccoli. Veel mensen eten alleen de roosjes. Echter, de stam kun je ook prima eten! Misschien ontdek je wel dat de stam veel lekkerder is.

Tip 6: Maak er een ander blij mee

Soms gooien we voedsel weg dat nog iets eens over de datum is. Vaak is dit wanneer we het eten niet lekker vinden. Heb je bijvoorbeeld een nieuw soort broodbeleg gekocht wat tegenviel? Vraag dan eerst of iemand anders het wil hebben. Misschien is er iemand in huis die wel van die smaak houdt. Of misschien kun je er een buurman of een vriendin blij mee maken.

Samen tegen voedselverspilling

Zoals je ziet zijn er verschillende tips om voedselverspilling tegen te gaan. Begin klein en kijk naar wat voor jou haalbaar is. Wanneer je kleine stapjes zet, is het waarschijnlijker dat je dit vol kunt houden. Iedere bewuste stap naar minder voedsel verspillen, kan al een positieve bijdrage leveren aan het milieu en aan jouw portemonnee.