Close

Goji bessen

Wie wel eens van superfoods gehoord heeft, kan eigenlijk niet om de goji bes heen. Het rode besje dat een beetje lijkt op een pitje, wordt meer en meer gebruikt in allerlei notenmixen of smoothiebowls. Voor een deel kan dit wijdverspreide gebruik verklaard worden door de heerlijke zoete smaak van de bes. Maar de meeste mensen zullen niet ontkennen dat ze de goji bes voornamelijk eten vanwege de vele gezondheidsvoordelen die het besje te weeg zou brengen.

Maar wat zijn deze dan precies? Waar is deze bes zoal goed voor? Zijn er ook nadelen verbonden aan goji bessen? En hoeveel bessen kun je het beste op een dag eten? Daar krijg je allemaal antwoord op. Maar laten we eerst even kijken naar wat goji bessen precies zijn.

Top producten Goji bessen

Fairy Superfoods Goji bessen poeder

Fairy Superfoods Goji Bessen poeder

  • 100% Biologische Goji bes
  • 100% Natuurlijk: geen toegevoegde ingrediënten
  • Vegan
  • Glutenvrij, zuivelvrij
  • Te gebruiken in smoothies, baksels, yoghurt, en nog veel meer!
  • Lang houdbaar
BEKIJK PRIJS
Berivita Goji Bessen Olie Puur

Berivita Goji Bessen Olie Puur

  • Koude persing uit zaden Goji bessen
  • Goji bes (Lycium Barbarum) = 100% natuurlijk en plantaardig
  • Geen parabenen, geen parfum, niet getest op dieren
  • Geen petrochemische bewerkingen of ingrediënten (paraffine, siliconen,PEG en PPG)
  • Gojizaad olie is superzacht voor de huid en licht van structuur.
BEKIJK PRIJS
Holyflavours Gojibessen Biologisch Gecertificeerd

Holyflavours Gojibessen Biologisch gecertificeerd

  • Verpakking van 100 gram
  • Bevat de hoogste concentratie aan vitamines en antioxidanten van alle vruchten
  • Herkomst China
  • Heerlijke zoete smaak
  • Lekker in salades, muesli of als gezond tussendoortje
BEKIJK PRIJS

Wat zijn goji bessen precies?

Goji bessen zijn dus rode bessen. Hun officiële naam is Lycium barbarum. Oorspronkelijk waren ze alleen te vinden in Oost-Azië. Gojibessen groeien voornamelijk in China. Maar ook in Japan, Korea en Vietnam komt de bes van nature voor. Daar worden de bessen al zo’n 2000 jaar gebruikt als medicijn vanwege geneeskrachtige werking. Vooral in de traditionele Chinese geneeskunde wordt deze bes veelvuldig gebruikt.

Waar zijn goji bessen goed voor?

Hoewel westerse landen pas vrij recent op de hoogte zijn van de positieve effecten van goji bessen, schrijven volkeren in Azië al honderden jaren geneeskrachtige eigenschappen aan de bessen toe. Maar, waarom zouden goji bessen dan zo goed voor je zijn? Laten we eens kijken naar de gezondheidsvoordelen van goji bessen waar wetenschappelijk bewijs voor is.

Voordeel 1: Bescherming tegen vrije radicalen

Goji bessen bevatten heel veel antioxidanten. Antioxidanten helpen je lichaam beschermen tegen vrije radicalen, welke cellen en weefsels beschadigen. Zo zouden antioxidantenmarkers met meer dan 8 % toegenomen zijn in gezonde volwassen die dagelijks gojibessensap dronken in vergelijking met deelnemers die het sap niet dronken.

Antioxidanten hebben nog meer voordelen. Zo zouden ze je ook beschermen tegen vroegtijdige veroudering. De antioxidanten zorgen er namelijk ook voor dat de vrije radicalen het collageen in de huid niet beschadigen. Zo suggereert een studie met muizen dat goji bessen extract ervoor kan zorgen dat glycatie geremd wordt. Glycatie is een proces welke de huid veroudert.

Ook is er een studie waarbij goji bessen extract ervoor zorgde dat de DNA-synthese in reageerbuisjes verhoogd werd. Op deze manier zouden goji bessen je de beschermen tegen veroudering door DNA-schade. Let wel op, want hoewel de resultaten aanlokkelijk zijn, is er drastisch behoefte aan studies met menselijke participanten om het effect van goji bessen op vrije radicalen aan te tonen.

Verse Goji Bessen

Voordeel 2: versterking van het immuunsysteem

Daarnaast is het zo dat goji bessen je immuunsysteem zouden kunnen versterken. Dit komt door de grote hoeveelheden vitamine A en C in de bessen. Goji bessen zouden per gram namelijk evenveel vitamine C leveren als sinasappels. Zo bleek weer uit een studie met muizen dat de goji bessen de effectiviteit van een griepvaccinatie verhoogde bij oudere muizen.

Voordeel 3: verlaging van slecht en verhoging van goed cholesterol

De vitamines en antioxidanten in goji bessen bevatten nog meer potentiële voordelen. Zo zouden ze ook een positieve uitwerking kunnen hebben op het totale cholesterol gehalte. Het effect van goji bessen op het cholesterol is voornamelijk gebleken uit dierstudies. Hierin werd aangetoond dat het extract van de bessen ervoor zou kunnen zorgen dat het totale cholesterol en triglyceridengehalte zakt. Tegelijkertijd zou HDL-cholesterol, oftewel het “goede” cholesterol toenemen. Dit effect werd in konijnen met een te hoog cholesterol al na tien dagen gemeten.

Voordeel 4: vermindering van depressieve klachten en angstklachten

In een Amerikaans onderzoek werden deelnemers gevraagd om gedurende 14 dagen dagelijks zo’n 120 milliliter gojibessensap te drinken. Tegelijkertijd vulden de deelnemers iedere dag vragenlijsten in met betrekking tot hun mentale gezondheid, gevoelens en eventuele bijwerkingen van van het sap. In vergelijking met de groep die een placebo toegediend kreeg, ervaarde de groep met het goji bessen sap een verbetering in hun concentratie. Ook waren hun gevoelens van kalmte en tevredenheid aan het eind van het onderzoek toegenomen. Niemand rapporteerde overigens negatieve effecten van de drank.

Voordeel 5: meer energie

Goji bessen dragen bij aan je energie. Dit zou kunnen komen doordat goji bessen de aanmaak van glucogeen in de lever en in je spieren kan stimuleren. Glycogeen is een opslagvorm van glucose. Het is een energievoorraad welke je helpt bij allerlei inspannende taken.

In een studie met muizen bleek dat de muizen zich sneller aan bepaalde oefeningen aanpasten wanneer ze goji bessen extract kregen. Ook zouden de muizen beter presteren en sneller herstellen na een inspannende oefening.

Gedroogde Goji Bessen voor meer energie

Voordeel 6: regulering van de bloedsuikerspiegel

Nu zou het ook nog eens zo kunnen zijn dat de werkzame stoffen van goji bessen kunnen helpen bij het in balans brengen van de afgifte van suiker in je bloed. Dit effect is niet alleen aangetoond in dierstudies, maar ook in mensen. Zo suggereert een studie met menselijke deelnemers dat goji bessen het insuline- en glucose gehalte in het bloed in balans zouden kunnen brengen. Dit zou voornamelijk te wijten zijn aan de werking van de antioxidanten in goji bessen. Zo zouden goji bessen de insulinegevoeligheid van het lichaam bevorderen door de opname van glucose in de cellen. Daarnaast zouden de goji bessen de insuline secretie in de alvleesklier stimuleren.

Voordeel 7: Voorkomen van leverschade

In de traditionele Chinese geneeskunde worden goji bessen voornamelijk ingezet bij de behandeling van leveraandoeningen. En dat is niet zonder reden. Zo blijkt uit dierstudies dat goji bessen kunnen helpen om de lever gezond te houden. Daarnaast zouden de bessen ook levervettigheid door toedoen van alcohol kunnen voorkomen.

Voordeel 8: Verhoging van de mannelijke vruchtbaarheid

De mannelijke vruchtbaarheid is voornamelijk afhankelijk van de kwantiteit en kwaliteit van de zaadcellen. En laat nu net zijn aangetoond dat goji bessen niet alleen de hoeveelheid zaadcellen verhogen, maar ook de vitaliteit van deze cellen verbetert. Ook heeft een studie door het College of Public Health van de Universiteit van Wuhan aangetoond dat goji bessen zouden beschermen tegen testiculaire weefselschade welke veroorzaakt wordt door temperatuurverhoging (zoals gebeurt wanneer mannen een te strakke broek dragen).

Voordeel 9: Ondersteuning bij het afvallen

Tot slot is er enig bewijs dat goji bessen je zouden kunnen helpen om af te vallen. Dit heeft voornamelijk te maken met de grote hoeveelheid vezels in de bessen, waardoor je sneller een verzadigd gevoel krijgt en het dus gemakkelijker wordt om minder te eten. Ook heb je al gelezen dat goji bessen langer suiker afgeven in de bloedbaan. Dit zou ook kunnen helpen om je een voller gevoel te geven en je eetlust enigszins te onderdrukken.

Daarnaast zijn er kleinschalige studies die suggereren dat goji bessen je metabolisme enigszins verhogen. Wanneer mannen en vrouwen met overgewicht namelijk 120 milliliter gojebessensap dronken werd na 60 minuten al gemeten dat het vermogen om calorieën te verbranden in deze deelnemers al met 10 % was toegenomen. 14 dagen later was ook de tailleomtrek van deze deelnemers gemiddeld 4,7 centimeter geslonken. Maar let er op, deze studies zijn kleinschalig. Ook wordt niet gekeken naar het effect van goji bessen op het gewicht op langere termijn. Dat gezegd hebbende zouden de bessen je wellicht wel kunnen helpen in je afvalproces.

Zijn er ook nadelen verbonden aan goji bessen?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zou een portie goji bessen ontzettend goed voor je gezondheid zijn. Maar goji bessen zijn ook niet geheel zonder schadelijke bijwerkingen. Heb je bijvoorbeeld last van een pollenallergie? Dan doe je er beter aan om niet al te veel goji bessen te eten. De bessen zouden namelijk een allergie kunnen triggeren. Ook mensen die het medicijn “warfarine” gebruiken tegen trombose zouden de bessen beter kunnen vermijden. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de bessen een sterke interactie aangaan met dit medicijn. Enige voorzichtigheid is ook gewenst bij patiënten die andere medicijnen slikken die invloed hebben op de bloedstolling.

Naast het feit dat bepaalde groepen mensen er beter aan doen om deze superfood te vermijden, is het ook zo dat de bessen de schadelijke stof antropine bevatten. Dit is een stof welke hartritmestoornissen, duizeligheid, slapeloosheid, een droge mond en een verminderde zweetproductie kan veroorzaken. Nu is het gelukkig zo dat in de meeste gevallen de concentratie aan atropine in de goji bessen te laag zijn om deze klachten te veroorzaken. Maar let op, want de concentratie atropine in bessen uit China en Thailand kan soms de toegestane concentratie overschrijden. Gelukkig is het wel zo dat er nog weinig meldingen van te hoge atropine. Het risico wordt dus niet heel groot geschat.

Een ander nadeel heeft meer te maken met de gezondheid van de aarde. In Nederland kunnen de bessen namelijk niet lang genoeg rijpen. Daardoor worden ze veelal geïmporteerd uit Aziatische landen, zoals China. Dit is zo’n 7820 kilometer ver weg. Dat betekent dus dat de bessen een behoorlijke afstand moeten afleggen, voordat jij ze kunt eten. De goji bessen in de Nederlandse winkels hebben dus een aanzienlijke CO2-voetafdruk. Daarnaast is het zo dat veel verschillende bestrijdingsmiddelen ingezet worden in de goji-teelt. Deze bestrijdingsmiddelen tasten de bodemgezondheid en natuurlijke ecosystemen aan. Kortom, echt milieuvriendelijk zijn de besjes niet.

Goji bessen in het eten

Hoeveel goji bessen kan ik het best per dag eten?

Hoewel goji bessen dus niet zo gezond zijn voor de aarde en ze een hoge concentratie atropine kunnen bevatten, zijn ze in principe gezond voor je. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je niet bij een bepaalde groep behoord die de besjes het beste kan vermijden, bijvoorbeeld mensen met pollen allergieën of medicatie slikken welke de bloedstolling beïnvloed.

Dat gezegd hebbende, is het voor iedereen een goed idee om niet al te veel van de besjes te eten. Wanneer je er teveel van eet, kun je je misselijk voelen of misschien overgeven. Maar wanneer je je inname beperkt tot zo’n 5 tot 15 gram per keer en maximaal drie keer per dag, kunnen de besjes niet veel kwaad.

Hoe kan je goji bessen eten?

Zolang je er niet te veel van eet, kun je de bes gewoon rauw eten. Ze hebben een heerlijke zoete smaak. Dit maakt ze tot de perfecte topping voor je muesli. Maar ook zo een handje met misschien wat nootjes kan erg lekker zijn. Naast het rauw eten van de gedroogde bessen, kun je er ook voor kiezen om een sap of een kruidenthee van de bessen te drinken. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om goji bessen als extract, poeder of tablet in te nemen. Mocht je voor een van deze opties kiezen, dan is het verstandig om de instructies van de fabrikant te lezen. De concentratie kan namelijk verschillen van merk tot merk. Het is dus aan te raden om je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te houden.

Als je kiest voor de rauwe bessen, is het misschien handig om te weten dat je je niet al te druk hoeft te maken om de houdbaarheid. Zo lang je de besjes op een koele plek bewaard zijn de bessen zo’n 6 tot 8 maanden houdbaar.

Goji bes als superfood

De goji bes zou dus een echte superfood zijn. Zo zijn er wetenschappelijke onderzoeken die suggereren dat de besjes allerlei gezondheidsvoordelen teweeg kunnen brengen. Deze voordelen zijn sterk uiteenlopend: van de ondersteuning van het immuunsysteem tot een vermindering van depressieve klachten, de besjes zouden het allemaal teweeg kunnen brengen.

Toch zijn de besjes niet voor iedereen zo gezond. Mensen die medicatie nemen welke de bloedstolling beïnvloed of die gevoelig zijn voor pollen zouden er goed aan doen om met mate te genieten van de bessen, of ze misschien zelfs geheel te vermijden. Ook zouden er besjes tussen kunnen zitten waarvan de dosis atropine te hoog is. Verder is deze superfood minder goed voor het milieu. Gelukkig zijn de besjes lang houdbaar en is het sowieso niet verstandig om er teveel van te eten per dag. Ook wanneer je meer van sap, kruidenthee of een poeder houdt, kun je genieten van deze superfood!