Close

Duurzaam Eten en Drinken

Wanneer je je impact op het milieu wilt verminderen, denk je waarschijnlijk niet zo snel aan duurzamer eten. Misschien ben je hard bezig om je huis te isoleren, of laat je de auto al stukken vaker staan. Hoewel dit natuurlijk ook goed is voor het milieu, is het ook echt het overwegen waard om eens na te gaan hoe wat je kan bereiken door duurzamer te eten en drinken.

Veel mensen zijn hier niet zo happig op, omdat ze bang zijn dat leidt tot allerlei restricties op wat ze wel of niet mogen eten. Maar niemand verplicht je om duurzamer te eten of om altijd de duurzaamste optie te kiezen.

Het is ten alle tijden belangrijk om bij jezelf na te gaan wat voor jou haalbaar is. Wanneer je jezelf dingen oplegt waar je eigenlijk niet achterstaat is de kans groot dat je dit toch niet lang volhoudt. Bovendien kun je er ook voor kiezen om een aantal dagen in de week of maand wat meer aandacht te besteden aan duurzaam eten en het voor de rest op zijn beloop te laten.

Dit is ten zeerste aan te raden wanneer duurzaam eten en drinken nog helemaal nieuw voor je is. Zo leer je stapje voor stapje de weg in het land van duurzaam eten waardoor het steeds gemakkelijker wordt om dit toe te passen, ook op momenten wanneer je hier niet bewust mee bezig bent.

In dit artikel zullen we dieper ingaan op waarom duurzaam eten belangrijk is. Ook geven we je 6 tips voor duurzamere keuzes in jouw keuken.

Waarom duurzamer eten?

Eten is zoiets noodzakelijks en gewoons dat we amper stilstaan bij de impact van voedsel op het milieu. Toch zouden we dat wel moeten doen, want om aan eten en drinken te komen hebben we grondstoffen, energie en ruimte nodig. Denk maar eens aan de welbekende bosbranden zodat plantages voor voedsel of veevoer aangelegd kunnen worden.

Of anders aan al het land dat nodig is om vee te houden, hun voer te verbouwen en te slachten. Ook is het zo dat ongeveer 20 tot 35 procent van de door mensen veroorzaakte CO2-uitstoot te herleiden is naar voedsel. Dit is meer dan alle manieren van transport samengenomen.

Door wat bewustere keuzes te maken omtrent eten en drinken kun je jouw impact op het milieu drastisch terugdringen. Een bijkomend voordeel is dat duurzamer eten vaak ook betekent dat je gezonder eet. Maar hoe doe je dat dan precies, duurzaam eten en drinken? Om je op weg te helpen, hebben we hier 6 tips voor je op een rijtje gezet.

6 tips voor duurzaam eten & drinken

Tip 1: eet minder vlees

Laten we maar meteen beginnen met de tip welke voor de meeste mensen het zwaarst zal vallen. Toch is minder vlees eten wel het beste wat je zou kunnen doen voor het milieu wat betreft je dieet. Het eten van vlees is namelijk ontzettend slecht voor het milieu omdat veel grond en water nodig is om een stukje vlees te produceren. Ook worden er veel chemicaliën gebruikt en zorgt het houden van vee voor de uitstoot van vele broeikasgassen. (artikel linken minder vlees eten?)

Plantaardige producten zijn een goede vervanger voor vlees aangezien deze niet met de nadelige gevolgen komen voor het milieu, maar je wel de voedingstoffen kunnen bieden die vlees biedt. Denk hierbij aan peulvruchten, tofu, tempeh of noten.

Wanneer je elke dag vlees eet, kan het nogal lastig zijn om minder vlees te eten. Je hoeft vlees ook niet gelijk uit je leven te bannen. Misschien is het een idee om te kijken of het lukt om bijvoorbeeld één dag in de week geen vlees te eten. Wanneer dit goed bevalt, dan kun je dit altijd nog uitbouwen. Mocht je merken dat je vlees op deze dagen echt mist, dan kun je kijken naar de verschillende vleesvervangers die op de markt zijn.

Tip 2: eet minder dierlijke producten

De schadelijke effecten van vlees op het milieu zijn eigenlijk ook van toepassing op andere dierlijke producten, zoals zuivel. Immers moet er voor de productie van bijvoorbeeld kaas ook een koe gehouden worden. Voor deze koe is ook weer land nodig om het dier te houden en veevoer te verbouwen. Ook worden er weer veel broeikasgassen uitgestoten, onder andere door het verteringssysteem van de koe. Zo zie je dus dat wanneer je bijvoorbeeld vegetariër bent maar nog wel kaas eet er niet veel verandert aan de impact op het milieu.

Ook voor zuivel en andere dierlijke producten zijn er plantaardige alternatieven op de markt. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende alternatieven voor melk. Denk hierbij aan sojamelk, havermelk, rijstmelk of amandelmelk. De verschillende alternatieven verschillen wel net wat wat betreft de hoeveelheid water, land en uitstoot van broeikasgassen. Kijk dus welk alternatief voor jou het beste is. Wat misschien ook niet onbelangrijk is, is om te kijken naar welk alternatief jij het lekkerste vindt. Er zit namelijk veel verschil in smaak.

Ter vervanging van kaas zijn er ook plantaardige alternatieven. Sommige lijken op kaas, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om je boterham met iets anders te bellegen. Zo is pindakaas, groente, fruit, of hummus ook lekker voor op brood.

Tip 3: koop en eet hoeveel je nodig hebt

Waarschijnlijk het je wel eens overkomen; in de supermarkt heb je je laten verleiden door al het lekkers. Vervolgens ben je deze producten vergeten, of had je geen honger meer. Als gevolg zijn deze producten nu over de datum en dus niet meer eetbaar, waardoor je ze weg moet gooien.

Om voedselverspilling te voorkomen, is het een idee om voor dat je je boodschappen gaat doen goed nadenkt wat je deze week zoal gaat eten. Stel bijvoorbeeld een weekmenu samen. Op die manier kun je bijvoorbeeld de paprika die je over hebt van de Thaise wokschotel de volgende dag verwerken in een chili. Door je gerechten een beetje op elkaar af te stemmen, voorkom je restjes moet weggooien. Overigens hoef je producten die zogenaamd over de houdbaarheidsdatum zijn niet gelijk weg te gooien. Vaak zijn ze nog wel eventjes goed. Kijk goed, ruik en proef een beetje voordat je je besluit neemt.

Wanneer je je weekmenu hebt samengesteld en met je boodschappenlijstje naar de supermarkt gaat, voorkom je ook dat je van alles in huis haalt wat je niet nodig hebt. Omdat je van tevoren goed hebt nagedacht over wat je deze week gaat eten, haal je dus geen dingen in huis die je toch alleen maar weg zult gooien. Bovendien zou dit voordelig kunnen zijn voor je gezondheid. Zo haal je bijvoorbeeld minder snacks in huis dan je van tevoren hebt voorzien nodig te hebben. Dit betekent niet dat je helemaal niks lekkers meer in huis mag halen, maar het is gewoon een stuk lastiger om een tweede zak chips op een zaterdag avond open te trekken wanneer je deze niet in huis hebt gehaald.

Tip 4: koop groente en fruit op herkomst en seizoen

Wanneer je toch de tijd neemt om te bedenken wat er de komende week op het menu staat, kun je ook rekening houden met welke, biologische, groenten of fruit in het seizoen zijn en het land van herkomst. Nu is het zo dat de milieudruk van groente en fruit al laag is, maar met wat extra aandacht kun je ook hier weer wat extra winst halen voor het milieu. Zo is het bijvoorbeeld beter om voor producten te kiezen die uit Europa komen, waardoor er dus minder transport nodig is geweest. Ook is het zo dat sommige groente of fruit het hele jaar door minder belastend zijn voor het milieu.

Tip 5: drink minder suikerhoudende dranken of alcohol

Buiten het feit dat frisdranken, vruchtensappen en alcohol niet zo goed zijn voor je gezondheid, zijn ze ook zwaar belastend voor het milieu. Het is daarom beter om water te drinken, of anders thee of koffie zonder suiker. Door minder frisdrank te kopen, creëer je minder plastic afval aangezien je nu niet zit met de lege plastic pakken of flessen. Mis je toch de smaak van koolzuurhoudend water of frisdrank, dan is de SodaStream misschien een uitkomst.

Tip 6: eet producten met een duurzaamheidskeurmerk

Om duurzame keuzes maken gemakkelijker te maken, zijn er verschillende keurmerken in het leven geroepen. Zo is er bijvoorbeeld het ASC-keurmerk of MSC-keurmerk voor vis welke verzekerd dat de vis gevangen is volgens een wetenschappelijk onderbouwde maatstaaf voor duurzame visserij. Ook kun je kiezen voor Fairtrade, welke vaak aangegeven wordt met het Max Havelaar keurmerk, UTZ certificaat of Rainforest Alliance. Deze keurmerken geven aan dat er sprake is van eerlijke handel. Wanneer je het RSPO keurmerk tegenkomt, betekent dit dat de palmolie in het product voor 95% duurzaam is geproduceerd.

Duurzaam eten: minder moeilijk dan je misschien zou denken

Hierboven hebben we dus een aantal tips gegeven hoe je duurzamer kunt gaan eten. Natuurlijk zijn er nog meer dingen die je kunt door voor het milieu of je eigen gezondheid wat betreft voeding. Kijk vooral naar wat bij jou past en probeer niet alles tegelijk toe te passen.

Zoals we hierboven al zeiden, is het goed om voor jezelf na te gaan wat goed is voor jou. Het is jouw beslissing om duurzamer te eten. Daarom is het ook aan jou om te bepalen op welke manier je hier invulling aan wilt geven.