Close

Subsidie Elektrische Auto

Dat auto rijden niet het beste voor het milieu is, weten we al een tijdje. In Nederland is het zelfs zo dat auto’s en vrachtverkeer verantwoordelijk zijn voor ongeveer één vijfde van de totale CO2-uitstoot. Aangezien we ons ervan bewust zijn dat autorijden op fossiele brandstoffen zo slecht is voor het milieu wordt elektrisch rijden steeds meer gestimuleerd. Dat is helemaal niet zo gek, want met elektrisch rijden wordt veel minder CO2 uitgestoten tijdens het rijden. Niet alleen heeft dit een positieve uitwerking op het milieu, maar ook voor de luchtkwaliteit op straat. Vandaar ook dat momenteel 15 % van alle Nederlandse openbare vervoerbussen elektrisch rijden.

De prijs van een nieuwe elektrische auto

Helaas lijkt het erop dat prijzen van elektrische auto’s duurder zijn, wanneer je deze in de showroom vergelijkt met de prijs van benzineauto’s. De hogere prijs van elektrische auto’s valt eigenlijk door vier verschillende redenen te verklaren.

  1. Het is momenteel nog zo dat elektrische auto’s nog niet in grote aantallen geproduceerd worden. Als gevolg hiervan is het maken van een elektrische auto dus een stuk duurder dan het maken van een auto die rijdt op fossiele brandstof. Deze auto’s worden immers nog altijd op grote schaal geproduceerd.
  2. Voor een elektrische auto zijn natuurlijk batterijen nodig. De kosten van deze batterijen zijn aanzienlijk hoog. Dit komt doordat de batterijen gemaakt worden van zeldzame metalen. Aangezien deze materialen dus schaars zijn, kan er minder aangeboden worden. En wanneer er weinig aanbod is maar wel veel vraag geeft dit de mogelijkheid voor de prijs om te stijgen.
  3. Een ander punt wat te maken heeft met de batterijen is de veiligheid hiervan. Want om de veiligheid te waarborgen moet de temperatuur van de batterij onder controle gehouden worden. Bovendien zijn er computerprogramma’s nodig die controleren of de batterij naar behoren werkt. Hier zitten dus extra kosten aan verbonden.
  4. Fabrikanten gebruiken lichte materialen voor het maken van elektrische auto’s. Deze lichte materialen garanderen dat je zo ver mogelijk met de elektrische auto kunt rijden. Maar hier staat natuurlijk wel een prijskaartje tegenover.

Subsidie elektrische auto

Erg fijn dat er goede redenen zijn waarom de prijs van een elektrische auto aardig wat hoger is dan bij een benzine auto. Deze goede redenen zorgen er natuurlijk niet voor dat je ineens meer geld ter beschikking hebt voor de aanschaf van een elektrische auto. Maar daar is gelukkig een oplossing voor.

Vanaf 4 juni 2020 is het namelijk mogelijk om subsidie aan te vragen als je privé een elektrische middenklasse auto leaset of koopt. Voor een gebruikte elektrische auto kun je ongeveer €2000,- subsidie krijgen. Voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt de subsidie zelfs €4000,-! Door middel van deze subsidie komt de aanschafprijs van elektrische auto’s wat meer in de buurt van auto’s die rijden op benzine of diesel.

Voorwaarden Subsidieregeling

Let wel op, want er zijn wel bepaalde voorwaarden aan de subsidie verbonden. Deze voorwaarden kun je terugvinden in de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren, ook wel de SEPP genoemd. Om het je wat gemakkelijker te maken, zullen we hier de voorwaarden nog even voor je samenvatten.

Helaas zijn we momenteel door het budget heen voor de subsidie voor nieuwe elektrische auto’s. Aanvragen voor subsidie voor een nieuwe elektrische auto die dus na 4 januari 2021 ingediend worden, kunnen alleen maar goed gekeurd worden wanneer eerder ingediende aanvragen afgewezen zijn. Heb je dus een nieuwe elektrische auto op het oog, dan zou je het altijd kunnen proberen, maar momenteel is de kans dus groot dat je teleurgesteld wordt.

Gelukkig is het wel zo dat er nog subsidie beschikbaar is voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Aangezien de kans dat je deze subsidie krijgt dus wat groter is, is het aan te raden om eens te kijken of de elektrische auto die je momenteel op het oog hebt, ook tweedehands aangeboden wordt. Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat een tweedehands auto nog beter is voor het milieu en je portemonnee.

  • Een tweedehands auto moet je dan wel moeten kopen bij een autobedrijf met een RDW-erkenning Bedrijfsraad, wil je in aanmerking komen voor subsidie.
  • Een belangrijke voorwaarde die we eerder al hebben genoemd, is dus dat je elektrische auto koopt of leaset als particulier. Ben je ondernemer? Dan is er helaas geen subsidie beschikbaar voor een elektrische auto.
  • Wil je in aanmerking komen voor subsidie op een elektrische auto, dan moet de auto op jouw naam staan. Voor een koopauto zal de auto minstens drie jaar op jouw naam moeten blijven staan. Wanneer je de auto binnen deze drie jaar weer verkoopt, zul je een deel van de subsidie terug moeten betalen.
  • Wanneer je de auto leaset als particulier wordt de subsidie maandelijks uitbetaalt. Wanneer de leaseauto binnen vier jaar weer ingeleverd wordt, zal de subsidie stoppen.
  • Om een leaseauto in aanmerking te laten komen voor subsidie zal deze afkomstig moeten zijn van een leasemaatschappij welke beschikt over Keurmerk Private Lease.
  • Heb je je auto al gekocht of geleased? Dan kun je uiterlijk 60 dagen na het kopen of leasen nog een aanvraag voor subsidie indienen.
  • De subsidie is alleen beschikbaar voor compacte middenklasse auto’s waarvan de nieuwprijs ligt tussen de € 12.000 en € 45.000.

Elektrisch rijden tegen een aangename prijs

Aangezien autorijden in een auto die gebruikt maakt van fossiele brandstoffen vervuilend is voor het milieu, zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in elektrisch rijden. Wat veel mensen helaas tegenhoudt, is de hoge prijs van elektrische auto’s. Om het verschil in prijs wat gelijker te trekken is er de subsidieregeling voor elektrische personenauto’s. Je dient wel aan een aantal voorwaarden moeten voldoen, wil je in aanmerking komen voor subsidie op jouw elektrische koop- of leaseauto.

Door de subsidie is het kopen of leasen van auto’s die elektrisch rijden niet meer zo heel veel duurder dan auto’s die gebruik maken van fossiele brandstoffen. Daar komt nog eens bij dat je tot 2025 geen aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen over een elektrische auto. Bovendien is een elektrische auto goedkoper in het onderhoud dan een auto die rijdt op benzine of diesel. Als laatste is het zo dat de brandstofkosten bij elektrisch rijden een stuk goedkoper uitvallen.

Dit alles maakt dat elektrisch rijden op de lange termijn goedkoper is dan rijden op fossiele brandstof. Daarom kan het alsnog financieel gezien aantrekkelijk zijn om een elektrische auto aan te schaffen, ook al wordt je aanvraag op subsidie afgewezen. Is dit echter alsnog te duur, maar zou je wel graag elektrisch rijden? Dan is het verstandig om nog een paar jaar te wachten. De verwachting is namelijk dat de komende jaren goedkopere, nieuwe elektrische auto’s op de markt komen.