Close

Magnesium

Magnesium is een mineraal waarvan we weten dat we het nodig hebben. Maar wat het precies voor ons doet of waar we het uit kunnen halen, is veel minder bekend. Toch is het handig om te weten, want een tekort aan magnesium kan voor allerlei nare gezondheidskwaaltjes zorgen. Laten we daarom eens kijken waar magnesium goed voor is en de verschillende manieren waarop je het binnen kunt krijgen.

Top 5 Magnesium

Lucovitaal Magnesium Citraat

Lucovitaal Magnesium 400 mg Citraat

Magnesium Citraat tabletten van Lucovitaal® bevatten 400 mg magnesium per dagdosering, dit is de best opneembare vorm. De functie voor Magnesium in onze spieren en botten alsmede het stimuleren van de mentale weerbaarheid zijn slechts enkele redenen om dit product te gebruiken!

  • Elementaire Magnesium (citraat) - 400 mg - 107 %ADH
BEKIJK PRIJS
Davitamon Magnesium 3-in-1

Davitamon Magnesium Triple Layer

Magnesium is een essentieel mineraal dat helpt bij het behoud van sterke spieren en botten, helpt bij de energiestofwisseling, vermoeidheidsniveaus vermindert en de concentratie verbetert. De unieke Triple Layer technologie van Magnesium 3-in-1 zorgt ervoor dat deze belangrijke stof in drie verschillende fasen in het lichaam wordt vrijgegeven:(1) Snelle afgifte: magnesium wordt snel aan het lichaam afgegeven (2) langdurige afgifte: magnesium wordt continu - gedurende 8 uur lang, afgegeven aan het lichaam (3) Reguliere afgifte: magnesium wordt binnen enkele uren aan het lichaam afgegeven

  • Suikervrij, geen conserveermiddelen, glutenvrij, lactosevrij en gelatinevrij
  • 0,7 mg vitamine B6 (50% RI); 12,5 mg vitamine B12 (500% RI); 400 µg magnesium (107% RI)
BEKIJK PRIJS
Golden Naturals Magnesium Citraat

Golden Naturals Magnesium Citraat 400 mg (180 veganistische tabletten)

Magnesium is een van de belangrijkste elementen in ons lichaam, het stuurt meer dan 600 biochemische reacties aan. Het is ook goed om vermoeidheid tegen te gaan en een gezond energieniveau te behouden. Magnesium is te vinden in Golden Naturals Magnesium Citraat 400 mg tabletten - deze zuivere magnesiumcitraten worden razendsnel door uw lichaam opgenomen!

BEKIJK PRIJS
Science by nature Magnesium Sportolie

Magnesium Sportolie + MSM – 200 ml – Himalaya

Magnesium sportolie is een natuurlijke manier om uw prestaties te verbeteren en u energiek te houden tijdens het sporten. Magnesium is een geweldig supplement vóór de training en helpt de opbouw van melkzuur in de spieren te verwijderen, zodat je minder last hebt van spierpijn na de training. Toegepast voor het begin van de activiteit kan het ook spierkrampen verminderen door gespannen zenuwcellen te ontspannen en hun afgifte van serotonine te beïnvloeden - waardoor je je verfrist voelt!

BEKIJK PRIJS
Body&Fit Calcium en Magnesium

Body & Fit Calcium & Magnesium

Calcium en magnesium zijn altijd een goede combinatie. De twee mineralen werken samen ter ondersteuning van de spieren, zenuwcellen, hartactiviteit, stemmingen en nog veel meer!

  • Draagt bij tot de normale werking van de spijsvertering
  • Helpt energie vrij te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten
  • Helpt de normale spierwerking behouden
  • Is nodig voor de instandhouding van normale botten en tanden
BEKIJK PRIJS

Wat is het nut van magnesium?

Magnesium is dus een mineraal. Ons lichaam heeft dit mineraal nodig voor allerlei processen. Zo hebben we het onder andere nodig voor de vorming van botten en spieren. Ook is het nodig voor de overdracht van prikkels in de spieren en in de zenuwbanen. Verder hebben we het mineraal magnesium nodig voor het goed functioneren van de spieren. Magnesium speelt een rol in het omzetten van voeding in energie. Vandaar dat het een belangrijke rol vervult bij de energieproductie van de lichaamscellen.

Wat doet magnesium tekort?

Vanwege de belangrijke rol welke magnesium vervult in ons lichaam, is het dus belangrijk dat je geen tekort hiervan oploopt. Hoewel het vrij lastig is om een magnesiumtekort op te lopen, zijn er studies die aantonen dat niet iedereen in staat is om altijd voldoende binnen te krijgen. Dit kan komen als je onvoldoende magnesium binnen krijgt via je voeding. Ook kunnen chronische darmproblemen ervoor zorgen dat je darmen magnesium niet goed meer kunnen opnemen.

Ook kun je een tekort aan magnesium oplopen wanneer je een verhoogde behoefte hebt, bijvoorbeeld wanner je veel sport, je borstvoeding geeft of zwanger bent. Bovendien is het zo dat er sprake is van lagere magnesiumwaardes in het bloed wanneer iemand tegelijkertijd last heeft van een verhoogd cholesterol en diabetes. Daarnaast lopen mensen met een gastro-intestinale aandoening, bijvoorbeeld de ziekte van Crohn, een verhoogd risico op een magnesium tekort.

Wanneer je een tekort aan magnesium hebt, kun je je vermoeid voelen. Ook spierkramppen en algehele lusteloosheid zijn klachten die veroorzaakt kunnen worden door een tekort aan magnesium. Bovendien zorgt een tekort aan magnesium voor een verslechtering van de gezondheid van je hart, bloedvaten en botweefsel. Vandaar dat je ook last kunt krijgen van hartritmestoornissen.

Om echter zeker te weten dat je last hebt van een magnesium tekort, moeten je contact opnemen met de huisarts. Maar wanneer je de klachten bekijkt, zal het je waarschijnlijk opvallen dat deze klachten ook vaak bij andere onderliggende problemen voorkomen. Aangezien een magnesium tekort niet veel voorkomt, is de kans dat deze klachten hierdoor veroorzaakt worden erg klein. Maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en overleggen met je huisarts.

gezonde vrouw met genoeg aan magnesium

Wat doet een teveel aan magnesium?

Eigenlijk is het vrij lastig om een teveel aan magnesium binnen te krijgen wanneer je je magnesium alleen haalt uit je voeding. Vandaar dat een overschot aan magnesium vaak ontstaat wanneer je te veel magnesiumtabletten, pillen of olie gebruikt. Wanneer je niet meer dan 250 milligram magnesium per dag extra neemt, zul je geen last hebben van een overschot. Maar wanneer je meer dan 250 milligram magnesium neemt naast je gewone voeding, kun je last krijgen van darmklachten. Vooral diarree komt dan vaak voor.

Hoeveel magnesium heb je dagelijks nodig?

Een tekort aan magnesium is dus niet goed voor je, maar een overschot kan ook zorgen voor problemen. Laten we daarom eens kijken naar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor kinderen, mannen en vrouwen.

Kinderen

Voor kinderen tussen de 6 en 11 maanden is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium 80 milligram. Wanneer kinderen tussen de 1 en 2 jaar oud zijn, wordt deze hoeveelheid iets opgehoogd naar 85 milligram. Tussen de 2 en 5 jaar zouden kinderen 120 milligram. Voor kinderen tussen de 6 en 9 jaar is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 200 milligram. Van 9 tot 13 is dit 280 milligram. Daarna zien we lichte verschillen tussen mannen en vrouwen ontstaan.

Mannen

Hoeveel magnesium mannen vanaf hun 14e jaar dagelijks nodig hebben is vastgelegd op 350 milligram. Deze aanbevolen hoeveelheid blijft eigenlijk voor de rest van hun leven gelijk.

Vrouwen

Vrouwen blijven juist tot hun 17de baat hebben bij een dagelijkse hoeveelheid magnesium van 280 milligram. Vanaf hun 18de is dit iets hoger, namelijk 300 milligram. Dit blijft dan eigenlijk het advies voor de rest van hun leven. Een uitzondering vormt natuurlijk de periode waarin een vrouw zwanger is of waarin ze borstvoeding geeft. Dan kan ze namelijk wat meer magnesium gebruiken. Ook mannen en vrouwen die zich erg inspannen of veel sporten hebben behoefte aan meer magnesium. Natuurlijk zijn dit slechts richtlijnen en zijn er individuele verschillen.

Waar zit magnesium in?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, kunnen we eigenlijk alle magnesium die we nodig hebben uit voeding halen. Magnesium zit namelijk in vele verschillende voedingsmiddelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan groenten, noten, volkoren graanproducten, melk en vlees. Zo bevat ongeveer 50 gram spinazie wel 39 milligram magnesium. En wanneer je een handje ongezouten pinda’s van 25 gram eet, krijg je meteen 54 milligram aan magnesium binnen.

Magnesium

Welke magnesium gebruiken?

Over het algemeen is het dus eigenlijk niet noodzakelijk om extra magnesium in te nemen. Wanneer je gezond en gebalanceerd eet, krijg je namelijk met gemak de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo hebben sommige mensen behoefte aan extra magnesium. Ook kan het zo zijn dat je lichaam niet goed in staat is om magnesium op te nemen uit je voeding. In dat geval kan een magnesium supplement uitkomst bieden.

Wanneer je kiest voor een magnesium supplement, is het natuurlijk belangrijk dat je er eentje kiest die goed werkt. Magnesium komt namelijk voor in verschillende vormen. Zo heb je bijvoorbeeld organische en anorganische vormen van magnesium. Anorganische magnesium lost helaas slecht op in water. Het is daarom aan te raden om voor een organische variant van magnesium te kiezen. Voorbeelden hiervan zijn magnesium citraat, magnesium malaat en magnesiumlactaat. Dit wordt namelijk beter door het lichaam opgenomen.

Wat doet Magnesiumcitraat?

Magnesiumcitraat is dus een bepaalde variant van magnesium. Het is een combinatie van magnesiumzout en citroenzuur. Het is een organische verbinding, waardoor deze beter opgenomen wordt dan anorganische varianten van magnesium. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat magnesium als citraat de beste vorm is om in te nemen wanneer je wilt dat magnesium zijn werk doet in je spieren.

Vandaar dat magnesium als citraat veelvuldig gebruikt wordt door sporters. Maar natuurlijk heeft ook magnesium citraat nog andere werkingen. Zo zorgt het ook voor sterke botten, vooral wanneer je het samen met vitamine D en calcium gebruikt. Bovendien zorgt het voor de energieproductie van onze lichaamscellen en een vermindering van vermoeidheid.

Waar is magnesium olie goed voor?

Naast voedingssupplementen bestaat er ook zoiets als olie. Dit is dus olie die onttrokken is van magnesium. Je kunt de olie dus op je huid smeren. Dat is erg handig wanneer je last hebt van stijve spieren. Je kunt je spieren namelijk masseren met olie, waardoor stijve spieren ontspannen en herstellen. Zo wordt de magnesium dus opgenomen door je huid en niet door je darmen.

Let wel op, want de olie kan nog wel eens prikken. Vaak wordt er gezegd dat dit duidt op een magnesium tekort, maar dit is een fabeltje. In werkelijkheid is dit namelijk te wijten aan de kristalstructuur van magnesium. Vooral mensen met een gevoelige huid en kinderen kunnen hier last van hebben.

Hoe lang moet de olie intrekken?

Voor het beste resultaat doe je er goed aan om de olie minimaal 10 minuutjes in te laten werken. Daarna mag je hem afspoelen, maar dat hoeft niet per se. Voel je een lichte tinteling en krijg je het een beetje warm? Schrik niet, dit is vrij normaal. Het geeft enkel aan dat de magnesium opgenomen wordt.

Welke vorm van magnesium is het beste?

Zoals je ziet zijn er dus verschillende vormen van magnesium. In principe is het niet echt nodig om extra magnesium te nemen. Wanneer je een gezond en gebalanceerd voedingspatroon aanhoudt, haal je waarschijnlijk alle magnesium die je nodig hebt uit je voeding. Dit geldt ook wanneer je veganistisch eet of een plantaardig dieet aanhoudt. Heb je echter behoefte aan extra magnesium of is het lastig voor je om magnesium op te nemen? Dan kun je ervoor kiezen om extra magnesium te nemen.

Aangezien magnesiumcitraat het beste door het lichaam wordt opgenomen, is dit de beste keuze als het gaat om een magnesium supplement. Maar ook olie is een goede optie. Zeker wanneer je behoefte hebt aan extra magnesium vanwege zware lichamelijk inspanning, kan een massage met deze olie net zijn wat je nodig hebt!