Close

Hoe verhoog ik mijn weerstand?

Het wordt winter en jij bent altijd de eerste die ziek lijkt te worden. Een verkoudheid is vaak al op te lossen met een lekker dekentje op de bank, een kopje gemberthee, Vicks VapoRub en je favoriete Netflix serie. Maar soms staat de griep om de hoek te kijken en is er helaas een andere aanpak nodig.

Het eerste wat dan geroepen wordt is: “Je weerstand is sterk verminderd, daarom ben je nu ziek”. Maar wat is weerstand nu eigenlijk en kun je überhaupt je weerstand verhogen? In dit artikel zullen we je alles uitleggen over je weerstand en het immuunsysteem. Verder zullen we je enkele tips geven om gezonder en met meer energie door het leven te gaan.

Producten om je weerstand te verhogen

Davitamon Compleet Weerstand Forte

Davitamon Compleet Weerstand Forte

Speciaal voor volwassenen heeft Davitamon deze vitamine-kuur ontwikkeld voor een boost van je weerstand.

  • Extra hoge dosering van belangrijke vitamines en mineralen
  • Zonder aroma's en conserveermiddelen
  • Goed voor de weerstand
  • Goed voor de werking van de spieren
  • Goed voor het energieniveau bij vermoeidheid
BEKIJK PRIJS
Davitamon Vitamine C Forte Bruistabletten

Davitamon Vitamine C forte bruistabletten

Davitamon Vitamine C Forte + extra D3 combineert een hoge dosering vitamine C (750% van de ADH) met vitamine D (200% van de ADH), selenium (100% van de ADH) en zink (100% van de ADH) in één bruistablet

  • Hoge dosering
  • Wateroplosbare vitamine
  • Met citroensmaak
  • Suikervrij en conserveermiddelvrij
  • Volwassenen dagelijks 1 bruistablet in een glas water oplossen
  • Ondersteunt de afweer en helpt het natuurlijke immuunsysteem
BEKIJK PRIJS
Golden Naturals Vitamine D3 75mcg

Golden Naturals Vitamine D 75 mcg

Golden Naturals Vitamine D3 75 mcg bevat 75 mcg vitamine D3 (cholecalciferol) gewonnen uit schapenwolvet. Golden Naturals biedt een hoge dosering als aanvulling op de voeding en de eigen aanmaak door zonlicht.

  • Geschikt voor kinderen vanaf 11 jaar
  • Vrij van conserveermiddelen, ei, gist, gluten, kunstmatige geurstoffen, kunstmatige kleurstoffen, kunstmatige smaakstoffen, melk, noten, pinda's, schaal- en weekdieren, soja, suiker, vis
  • Softgel Capsules
BEKIJK PRIJS
Boek voeding en immuunsysteem in coronapandemie

Voeding en immuunsysteem in coronpandemie

Gebaseerd op eeuwenoude en effectieve voedingsstrategieën uit de Traditionele Chinese Geneeskunde. Overtuig jezelf hoe deze eeuwenlange strategieën over (h)eerlijke natuurvoeding je weerstand kunnen verbeteren.

BEKIJK PRIJS
Boek boost je immuunsysteem met Ayurveda

Boost je immuunsysteem met ayurveda

In dit boek maakt ayurvedisch deskundige Janesh Vaidya de traditionele kennis van ayurveda toegankelijk voor de moderne westerse wereld. Hij laat zien hoe je met behulp van ayurveda je afweersysteem kunt versterken door slechts enkele eenvoudige aanpassingen in je dagelijkse gewoonten aan te brengen, gebaseerd op je eigen body/mind-type.

BEKIJK PRIJS
De kracht van het NU Eckhart Tolle

De kracht van het nu – Eckhart Tolle

De Kracht van het Nu is een boek van Eckhart Tolle. Het moedigt lezers aan om in het nu te leven, en te ervaren wat het leven voor hen in petto heeft. Het leert mensen ook hoe belangrijk het is om volledig aanwezig te zijn. Als je namelijk aandachtig genoeg kunt zijn, zullen dingen zoals 'overgave' of het accepteren van anderen en jezelf natuurlijker worden. Dit omdat je geest getraind is om jouw eigenwaarde en authenticiteit niet te laten afhangen van anderen.

BEKIJK PRIJS
Boek Hatha Yoga voor docenten en beoefenaars

Hatha Yoga voor docenten en beoefenaars

Het is een praktisch hand- en studieboek dat een uitgebreid overzicht bevat van meer dan 200 yoga-houdingen. Startend vanuit de traditionele benadering van de klassieke yoga ontdek je welke invloed yogahoudingen binnenin het lichaam hebben en hoe een systematisch samengestelde yogales je algehele gezondheid en geestelijk en lichamelijk welbevinden kan bevorderen.

BEKIJK PRIJS
GoodBiome Premium Probiotica & Prebiotica

GoodBiome Premium Probiotica & Prebiotica

Versterk het immuunsysteem, voorkom en help darmaandoeningen, verbeter de darmflora en het hele spijsverteringsstelsel, help je lichaam om weer in balans te komen.

  • Darmflora boost met 20 miljard bacteriën
BEKIJK PRIJS

Wat is weerstand?

Weerstand is een ander woord voor afweersysteem of immuunsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat virussen, bacteriën, schimmels en parasieten niet de kans krijgen om van buitenaf je lichaam binnen te dringen. Wanneer dit wel dreigt te gebeuren, treedt je afweersysteem in werking. Zonder ons immuunsysteem zouden we namelijk voortdurend ziek worden door deze ongewenste indringers. Je begrijpt nu dus wel dat het heel belangrijk is om je weerstand te verhogen.

Hoe werkt het immuunsysteem?

Het menselijk lichaam zit zeer complex in elkaar. Alles werkt samen en het een kan niet zonder het ander. Zoals hierboven uitgelegd zorgt het immuunsysteem er dus voor dat je niet ziek wordt. Virussen en bacteriën zijn natuurlijk niet 1,2,3 in je lichaam. Zie het als een computerhacker die verschillende lagen van beveiliging door moet zien te komen voordat hij zijn einddoel kan bereiken.

Immuunsysteem Beschermers

Daarom heeft ons lichaam 2 soorten afweer; externe afweer en interne afweer.

  • Externe afweer begint al met onze huid, een eerste beschermlaag waar bacteriën en virussen doorheen moeten. Maar ook onze slijmvliezen in de neus en onze keel zijn een soort van barricade. Een klein stapje verder bevindt zich onze maag. Door middel van maagzuur hoopt ons lichaam deze indringers alsnog te elimineren. Op dit moment zitten de ziekteverwekkers nog steeds niet in ons bloed.
  • Interne afweer: Mochten alle externe verdedigingsmechanismen niet werken, dan staat er in ons lichaam nog een heel leger aan ‘verdedigers’ klaar om ons te beschermen en alsnog te proberen deze virussen en bacteriën te bestrijden. Dit leger bestaat uit verschillende soorten witte bloedcellen. Sommigen zijn echte ‘veelvraten’ en eten alles op wat niet in ons lichaam thuishoort. Deze witte bloedcellen zitten in ons bloed maar ook in ons lymfesysteem. Witte bloedcellen worden nieuw gevormd in ons beenmerg en komen tot rijping in de thymus. Ons afweersysteem is, zoals je kunt lezen, dus mega belangrijk om ons gezond te houden!

Oorzaken van een lage weerstand

Je kunt je voorstellen dat wanneer je afweersysteem minder goed werkt, je vatbaarder bent om ziek te worden. De ‘verdedigers’ kunnen dan minder goed hun werk doen. Hoe komt het nu eigenlijk dat je een verminderde weerstand hebt? Onderstaande oorzaken kunnen invloed hebben op je immuunsysteem en dus zorgen voor een verzwakte weerstand:

  • Wereldwijd is de grootste sluipmoordenaar ‘stress’. In deze hectische wereld weet de mens niet altijd even goed meer wat zijn/haar prioriteiten zijn. Je weerstand verhogen staat vaak niet op het to-do-lijstje.
  • Slaapgebrek
  • Nog niet helemaal hersteld zijn van een ‘vorige’ ziekte
  • Zwanger of net bevallen zijn
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Ongezond voedingspatroon
  • Roken
  • (Overmatig) alcohol drinken
  • Medicatie ( bijvoorbeeld chemotherapie)
  • Immuunsysteemziektes
  • Aangeboren afweermechanismen storingen
  • Menstruatie
  • Burn-out of depressie

Symptomen van een lage weerstand

Mocht je je afvragen of je last hebt van een verminderde weerstand, dan zijn er een aantal klachten die hierop kunnen wijzen. Raadpleeg natuurlijk altijd een huisarts wanneer je twijfelt of klachten verergeren.

  • Ben je (chronisch) moe? Dit is een van de belangrijkste kenmerken van een minder goede weerstand. Al kan dit ook te maken hebben met chronische stress.
  • Ben je vaak ziek of voel je je niet fit? Of heb je, vaak onschuldige, klachten zoals hoesten, hoofdpijn of keelpijn?
  • Heb je snel of vaak last van infecties? Zoals bijvoorbeeld urineweginfecties of tandvleesontstekingen.
  • Herstel of genees je langzaam? Heb je bijvoorbeeld wondjes die langzamer genezen?
  • Heb je allergieën of overgevoeligheden? Je reageert dan vaak heel sterk op onschuldige stoffen zoals pollen of huisstofmijt.

Vaak zie je dat niet één specifieke klacht wijst op een verminderd immuunsysteem maar een combinatie van klachten. Je weerstand ondersteunen is dus belangrijk om je minder kwetsbaar te voelen.

Heeft iedereen dezelfde weerstand?

Niet iedereen heeft dezelfde weerstand helaas. Ten dele heeft dit te maken met de verschillende levensstijlen. Maar er zijn ook groepen, zoals bijvoorbeeld ouderen of zwangere vrouwen die door omstandigheden niet (meer) de beste weerstand hebben. Des te ouder je namelijk wordt, des te trager gaat je afweersysteem werken. En dan zijn er nog genetische factoren waar je zelf niets aan kan doen. Er zijn nu eenmaal mensen die meer of minder vatbaar zijn voor infecties dan andere mensen.

Ook baby’s en kleine kinderen hebben een verhoogd risico omdat hun immuunsysteem nog niet helemaal is ontwikkeld. Het lichaam is nog niet in staat om zich optimaal te kunnen verdedigen.

Mensen die afhankelijk zijn van medicijnen of chemotherapie, kunnen ook veel makkelijker ten prooi vallen aan virussen/bacteriën. Een longontsteking bijvoorbeeld kan voor deze mensen dodelijk zijn.

Waarom worden er ’s winters meer mensen ziek?

In de koudere maanden zie je vaak dat meer mensen ziek worden dan in de lente en de zomer. Wie kent niet de uitdrukking: “De R zit weer in de maand”. In deze maanden worden, statistisch gezien, de meeste mensen ziek. Waar ligt dit aan?

  • In de kou kunnen ziekteverwekkers langer leven.
  • Droge lucht en kou hebben invloed op het slijmvlies van de luchtwegen. De eerder genoemde ‘barricade’ wordt hierdoor zwakker.
  • In de wintermaanden zitten de mensen over het algemeen wat dichter op elkaar. Er wordt minder afstand bewaard en minder goed geventileerd, waardoor de besmettelijkheid toeneemt.
  • Korte dagen met minder zonlicht zorgen voor een verminderde aanmaak van vitamine D. Een tekort aan vitamine D heeft een ongunstig effect op onze weerstand.
  • Bij koudere temperaturen vernauwen de bloedvaten in de luchtwegen zich waardoor het immuunsysteem makkelijker kan worden aangevallen.
  • Het gehele immuunsysteem reageert slechter bij koude temperaturen.

Hoe zorg je voor een goede weerstand? 7 Tips

Na het lezen van dit artikel zou ‘weerstand verbeteren’ op de eerste plaats van je to-do-lijstje moeten staan. Een hogere weerstand geeft namelijk extra ondersteuning aan je ‘verdedigers’ die er voor moeten zorgen eventuele ziektes te voorkomen.

Gezonde voeding voor een betere weerstand

Goed voor jezelf zorgen, zowel fysiek als mentaal, zou een basisbehoefte moeten zijn. Voor veel mensen komt zelfzorg of zelfliefde niet eens voor in hun vocabulaire. Onderstaand vind je 7 tips die jouw weerstand kunt verhogen waardoor bacteriën minder de kans krijgen:

  1. Slaap voldoende: Tijdens een goede nachtrust krijgt je lichaam de tijd om te herstellen en op te laden. Een immuunsysteem heeft rust nodig om goed te kunnen functioneren. Probeer daarom iedere nacht 6-8 uur te slapen. Kruiden supplementen zoals bijvoorbeeld valeriaan thee kunnen je helpen om makkelijker in slaap te vallen. Maar ook bijvoorbeeld mediteren of yoga kan heel goed helpen.
  2. Voldoende bewegen: Ga regelmatig naar buiten en probeer voldoende te bewegen. Dit kan uiteraard in de sportschool maar lekker in de natuur wandelen of op de fiets naar je werk is al een goed begin. Tevens is sporten ook een vorm van mindfulness. Door bezig te zijn, zit je minder in je hoofd en pieker je minder. Dit komt je weerstand alleen maar ten goede. Let op dat je ook weer niet overdrijft, want te intensief sporten kan juist negatieve effecten teweeg brengen.
  3. Eet gezond en gevarieerd: Een gezond eetpatroon bevat de juiste voedingsstoffen. Deze kun je vinden in de meeste superfoods maar ook in peulvruchten, volkorenproducten, eieren, vette vis, fruit en groenten. Laat bepaalde producten zoals; suikers, onverzadigde vetten, teveel zout, roken en overmatig alcoholgebruik het liefst achterwege. Deze producten leiden tot een vergroot risico op diabetes, hart- en vaatziekten of een te hoog cholesterol. Een goede weerstand hangt samen met gezonde voeding.
  4. Neem extra supplementen: Een extra booster om je immuunsysteem te versterken, is door middel van supplementen. Denk hierbij aan; Vitamine C, Vitamine D, Multivitamine en zink. Vitamine C en D ondersteunen het immuunsysteem, waarbij vitamine D vooral in de maanden met minder zon een voordeel biedt, in multivitaminen zitten alle essentiële voedingsstoffen en zink zou de duur van een fikse verkoudheid of griep kunnen verkorten.
  5. Ondersteun je spijsvertering: De bacteriën die in je maag en darmen leven, hebben niet alleen invloed op hoe je voedsel verteert, maar ook op je humeur, eetlust en stofwisseling. Deze micro organismen zijn verantwoordelijk voor het afbreken van voedingsstoffen, zodat ze door het lichaam kunnen worden opgenomen. Ze geven vorm aan de reactie van ons immuunsysteem door vitaminen of vetzuren te produceren, die weer als ‘verdedigers’ fungeren in de strijd tegen ziekten. Een goede darmflora kun je in stand houden door de juiste voeding en/of probiotica als supplement.
  6. Probeer stress te vermijden: In geval van stress produceren de bijnieren cortisol. Wanneer cortisol uit balans is, leidt dit tot veel problemen die het immuunsysteem kunnen aantasten. Chronische stress kan deze onbalans veroorzaken omdat het zo veel verschillende delen van je lichaam beïnvloedt met negatieve gevolgen voor zowel gezondheid als stemming. Mindfulness, yoga of mediteren kunnen je gemoedstoestand positief beïnvloeden.
  7. Kleed je goed aan: Het immuunsysteem kan verzwakken als gevolg van extreme afkoeling, waardoor je vatbaarder wordt voor virussen. Zo kunnen infecties gemakkelijker je lichaam binnendringen. Dus kleed je aan naar gelang de omgeving waarin je je bevindt.